BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Conducători recunoscuți din vechime
de poporul nostru (2)
Cine să fie Negru-Vodă?
(Despre acest subiect, citiți și pagina
PĂRERI)
Istoricii
au în cazul legendarului Negru-Vodă o lipsă de informații și totodată o
abundență de ipoteze. În aceste ipoteze, regula folosită este următoarea: se
încearcă a se suplini lipsa informațiilor, analizându-se contextul istoric al
perioadei când Negru-Vodă a fost identificat într-o anumită zonă a țării, și,
pe cale logică, se pun datele în acord. Dacă unele date nu concordă cu contextul istoric al întregului spațiului
românesc (și aici este greșeala), atunci se vehiculează ideea că aceste date
sunt eronate și se potrivesc în consecință.
Tradiția
istorică a Țării Românești leagă pe Negru Vodă de anihilarea autonomiei
Făgărașului în 1291 loc de unde și-a mutat scaunul. Dar anul 1291 este
prelucrat conform regulii amintită mai sus și el este dat, forțat, înainte,
conform unei păreri (A se vedea PARERI) că s-a greșit o inscripție la
rescriere. Acest personaj a cărui identitate reală e necunoscută este însă
un Basarab. De ce se elimină ideea apartenenței lui Negru Vodă la marea familie
a Basarabilor, ba chiar la existența lui reală? Noi credem că din cauza
superficialității cu care a fost tratată confuzia de la Tismana pe care o
vom dezbate mai jos.
Să specificăm
doar că, așa cum vom vedea, marele istoric Nicolae Iorga a dat soluția
enigmaticei adăugări a cuvântului Negru alături de voievozii ce preced pe
Basarab I, dar acestui lucru nu i s-a dat importanță.
Dacă i se
dădea, acum în istorie ar fi liniște și s-ar vorbi fără polemici de Negru-Vodă
de la Câmpulung, de Radu Negru de la Tismana și despre stră, strămoșul său
Negru-Vodă, un predecesor trăind în jurul controversatului an 1215.
Temeliile de sub Mănăstirea Tismana
Teritoriul
dintre Strehaia, Severin și Hațeg din care făcea parte și Tismana trebuia să fi fost condus, după anul 1200, de
mai mulți vlădici locali (în zona noastră "vlădică" are sensul de
domn) , acei majores terrae din neamul Basarab pomeniți de Diploma Ioaniților
din 1247. De ce?
Este exact
momentul în care se presupune că unul din acești Basarabi începe construcția
bisericii de la Tismana, acel lăcaș dinaintea venirii lui Nicodim! Să ne aducem
aminte că Paisie, patriarhul
Ierusalimului, încă de la 3 iulie
1638 afirma că Tismana fusese fundată "de mult, ca de 400 de
ani". Cam prin anii 1200 deci!
Tot din
perioada aceea este estimată a data și temelia veche, descoperită la
restaurările recente, sub Mănăstirea Tismana iar dacă aceste săpături ar fi
fost făcute mai demult, nu era nevoie de improvizații. Nu printr-un mutat de
scaun sau descălecat la zori de zi, s-a întemeiat Țara Românească, ci
printr-un proces îndelungat și foarte complicat, în timpuri arhipline de
evenimente.
Și tot pe atunci între anii 1230-1235,
ungurii cuceriseră de la români Mehedințul, cel mult cu o fâșie mărginașă a Gorjului și a Doljului (zona de la Costenii
de Tismana la Topolnița n.n.) înființând
un Banat al Severinului (Hașdeu, Negru-Vodă, LXXI). Eveniment care,
presupunem, ori pusese capăt inițiativei de la Tismana, ori o continuase
într-un moment de bune relații cu Litovoi.
Dar întâi
trebuie pusă întrebarea: cine să fie acest Basarab care începuse temeliile
Tismanei?
Acest Basarab
ar putea fi Negru Vodă ce ctitorise Câmpulungul "în anul de la Adam
6723", adică 1215 (sau 1214, daca evenimentul avusese loc între 1
septembrie si 31 decembrie, după cum remarcă istoricul Djuvara) dacă nu s-ar
acredita ideea că inscripția de la Câmpulung este greșită!
Dacă Negru-Vodă
e același cu cel de la Câmpulung, corecția în 1291, a anului 1215, ar trebui să
fie anul 1231, la un an de când ungurii înființează acest Banat al Severinului
iar Negru-Vodă abandonează forțat Tismana
pentru a descăleca la Câmpulung.
Dacă Negru-Vodă
nu e același cu cel de la Câmpulung, înseamnă că el este un cneaz ce precede pe
Litovoi și din același neam al Basarabilor. Poate e vorba de Bălu, vlădică
(cneaz) puternic în zona Izverna, Ponoare, Baia, Brebina, a cărui putere i-o
dădea arama adusă de la minele din Bratilovo și din care prelucra o parte, sub
dealul Tihomirului (Ion Conea). Bălu avea putere dar și gânduri mari de
întemeiere a unui cnezat care să unească toți valahii. De accea, poate el era
acel Negru-Vodă căruia poporul îi reținu-se doar supranumele, legat de gândul
tuturor vlahilor de a-și întemeia o țară a lor și având în frunte un viteaz în
stare să se lupte ca zmeul cel NEGRU contra "balaurilor" ce ne amenințau
din toate părțile.
Acest
Negru-Vodă, spune legenda, își luase numele de la vulturii negrii din Sohodol
și se certase cu Litovoi, tânăr fără minte, ce nu voia cu nici un chip să plece
cu el ca să facă țară mare și el mare domn.
Fii tu cu domnia ta,
Eu cu ciobănia mea!
Și
nu trecu multă vreme și lui Litovoi îi veni mintea la cap, el însuși ajungând
mare cneaz, continuă povestea.
Răsfoind
documentele vremii legenda nu e departe de adevăr!
O
răsturnare radicală a echilibrului de forțe se produsese în Balcani. Asăneștii
creaseră, la sud de Dunăre, al doilea imperiu bulgar (1186-1394) iar hegemonia
bizantină fusese distrusă. Dar a patra cruciadă, inițiată în anul 1202 de către
papa Inocențiu al III-lea (1198-1216) sfârșită prin prădarea Constantinopolului
în 1204, înspăimântă însă țarii bulgari prin cruzimea cruciaților și spurcarea
scaunului imperial de către prostituate bete.
În
aprilie 1205, la numai un an de la întemeierea Imperiului latin al
Constantinopolului (1204-1261) armatele țarului bulgar Ioniță Caloianul
măcelăriră trupele primului împărat latin al Constantinopolului, Baudauin
întâiul. Ioniță îl prinse pe acesta prizonier și-l închise într-un turn unde Baudauin și muri. Dar Ioniță nu se opri
aici. În anul 1207 ucise în luptă și pe conducătorul cruciaților Boniface de
Montferrat.
Și
totuși Ioniță Caloianul primise coroana din mâinile papei Inocențiu al III-lea!
Neamul
Băsărăbeștilor de la nord de Dunăre își dădură seama că era momentul prielnic
pentru acțiuni diplomatice având scop și o mișcare întemeietoare. Dar nu știm
încă pe cine se bizuia în acțiunea lui, acest legendar cneaz, Negru-Vodă.
S-ar crede că
pe misionarii dominicani care pornind din noua cetate a Severinului, predicau
în mijlocul Românilor din județele oltene cum spune N. Iorga. Am înțelege
atunci că, ei puseseră banii pentru temelia de piatră și tot ei aduseseră aici
cărămizi romane din cetatea Severinului. Să se fi aliat Basarabii cu
misionarii ungurești? S-ar părea că misionarii sunt confirmați prin
documente, după tentativa lui Negru-Vodă de a face biserica Tismanei.
Mai degrabă,
Basarabii își alegeau strategiile conform situației create în Oltenia datorată
teatrului de lupte deschis la sud de Dunăre de asănești, țarii bulgari. Sub
imperiul lor puternic, aceștia pendulau între Bizanț și Roma și centrul de
interes al Europei se mutase aici. Exact în vremea aceea, papa Grigore al
IX-lea îl convinge pe regele Ungariei Bela al IV-lea să pornească cruciadă
asupra lui Ioan Asan al II-lea (1218-1241) al cărui teritoriu era infectat de
eretici și ajuta schismaticii.
Țarul bulgar
scăpă însă prin acțiuni diplomatice (să fi ocupat temporar teritoriul
Basarabilor și acum îl ceda regelui maghiar?) iar cruciada nu mai fu pusă în
practică.
Tot ce e sigur,
este că regele Bela se alese cu ceva. Puse stăpânire pe zona Tismana Severin
iar schismaticul Negru-Vodă, fu nevoit să plece în anul 1230 din acest nou
Banat al Severinului sau poate fu ucis.
Acțiunile
lui Negru-Vodă avură însă mare răsunet în rândul vlahilor și așa intră el în legendă.
O lecție pentru
tânărul Litovoi, care scurt timp își întări cnezatul său, numit de unguri Țara
Lytua și avu chiar puterea să țină piept mongolilor conform cronicii ruse
Voskresenskaia. Ba chiar și cronica persanului Ulah al Rașid-ed-Din evidențiază
pe acest Bezeramban din Țara Ilaout.
Posibil că
Litovoi chiar fu încurajat de regii unguri să-și întărească cnezatul. De la est
plutea amenințarea hoardelor tătare și nu era exclus, la așa pericol, chiar un
pact de colaborare cu ungurii.
Am putea merge
mai departe. Aceea cetate legendară Tismeana din tis și sigă, ar fi putut fi
întărită pe timpul acestui Banat al Severinului cu ziduri.
Este o ipoteză
în premieră absolută. În cartea Tismana vatră străbună autorii, care au
fost de față la sondajele arheologice, afirmă că s-a găsit o construcție de
plan trilobat. Noi n-am fost de față,
dar lucrătorii care au săpat sub mănăstire ne-au relatat că biserica aia,
n-avea altar! și tot săpând au dat de un om mare, spre peșteră, dar l-au
acoperit că le-a fost silă.
Nu este deci
exclus, ca pe timpul Banatului Severinului, Litovoi să fi fost în relații
bune cu ungurii.
În orice caz,
din lupta contra tătarilor, Litovoi se alese cu recunoașterea regilor unguri ce
introduseră celebra frază afară de teritoriul cnezatului voievodului Litovoi,
pe care îl lăsăm olaților așa cum l-au stăpânit aceștia și până acum în
Diploma Cavalerilor Ioaniți de la 1247.
Să
revenim acum la Mănăstirea Tismana.
In sens strict,
numele Radu Voievod Negru de pe lespedea nouă de pe mormântul lui Nicodim de
la Tismana este o eroare. (Deși este luat după pomelnicul vechi al mănăstirii.)
Acest personaj enigmatic scris pe lespede, Radu V(oie)v(od) Negru, de care
vorbeau călugării că e primul ctitor de la Tismana nu este un personaj real.
Radu
V(oie)v(od)
scris simplu, este Radu I domnitor între 1377 -
1383 (fiul lui Nicolae Alexandru) care a sfințit
biserica construită de Nicodim.
Dacă
se adaugă Negru, așa cum scrie pe mormântul lui Nicodim de la Tismana, aceasta
este o asociere de nume! Fiindcă s-a adăugat Negru în amintirea acelui
Negru-Vodă care cu adevărat începuse primul construcția bisericii de pe Valea
Tismanei!
Nicolae Iorga
găsește aceeași explicație la Argeș: Radu, fiul lui Vladislav, avu insă o grijă deosebită pentru biserică, și
numele lui, pe langă care sa adus acela al Negrului-Vodă,
fiindcă biserica era foarte veche, e în
strânsa legătură cu aceasta biserica (N. Iorga
Istoria Bisericii Românești.)
Această
adăugare de nume făcuse deja polemici între cărturari, chiar la distanță de
două secole de la întemeierea Tării Românești. Confuzia s-a adâncit și mai mult
când primii Basarabi cu acțiuni și intenții întemeietoare, întră toți, în tradiția
populară ca un singur personaj: Radu Negru Vodă.
Nu e singura
încurcătură de pe mormântul lui Nicodim. Și localizarea moaștelor sfântului în
țara Slavoniei, în mitropolia din Munte Negru e ciudată!
De remarcat că
toți cei care au citit lespedea nouă, de la
7 iulie 1843, de pe mormântul lui Nicodim, le-a
fost indusă părerea greșită că Radu I = Negru Vodă, inclusiv lui Bogdan
Petriceicu Hasdeu (născut în 1838), Calistrat Hogaș (n 1848), George Coșbuc sau Alexandru Ștefulescu, ale
căror relatări de la Tismana, le-au folosit și le mai folosesc mulți.
Pentru aceștia,
Radu I și Negru-Vodă trăind în două
secole diferite, devin un personaj unic.
Nu însă și
pentru un mare istoric cum era N. Iorga care precizează scopul adăugirii
sintagmei Negru, pentru că, spune el, ACESTA ERA ADĂUGAT DIN CAUZA VECHIMII BISERICII.
Explicația
altor istorici este următoarea: Radu I fiind trecut în pomelnicele primelor mănăstiri
românești și pierzându-se amintirea înaintașilor săi, călugării și-au zis că
acela care e primul în pomelnic trebuie să fi fost și primul voievod al țării,
adică Negru Vodă.
În primul rând
aceștia au învinuit călugării Tismanei și de aceea cercetările noastre s-au
îndreptat aici. Le spunem că, nu Radu I este trecut
primul în pomelnicul Tismanei ci tatăl său!
Asocierea celor
două personaje diferite în unul singur este deci rezultatul încercării
călugărilor de a atrage atenția asupra faptului că bisericii Tismanei i se
pusese temelia cu mult înainte de venirea lui Nicodim și RUGĂM PE TOȚI CEI CARE VOR SCRIE DESPRE MĂNĂSTIREA TISMANA,
SĂ ȚINĂ SEAMA DE ACEST LUCRU!
Tismana este
mult mai veche iar această tendință de aducere la zi a documentelor prin
prelucrarea lor se observă și în încercarea lui Ștefan Ieromonahul de a pune
de acord istoria cu tradiția folclorică, încercând să identifice și domnitorii.
Această încercare, făcută probabil și de alții înaintea lui, duce la o pleiadă
de inadvertențe care au adus grave prejudicii istoricului Tismanei.
El afirmă că
nu iaste acum cea dintâi care s-a făcut dar aduce prima biserică făcută cu
două secole mai înainte, și de care probabil auzise, în vremuri apropiate adăugând prin strădania sfântului
(Nicodim). Sugerând că biserica lui Nicodim ca și Mănăstirea Cozia au fost
dărâmate și iarăși s-au prefăcut de iznoavă la loc.
Ori se știe
bine că biserica lui Mircea cel Bătrân se vede și astăzi la Cozia. Cu siguranță
nimic nu s-a întâmplat nici cu biserica lui Nicodim, care era gata pe vremea
lui Mircea cel Bătrân, acesta adăugând doar cele nedesăvârșite, probabil
chiliile și alte construcții anexe monastice.
Revenind la
construcția primei biserici, dată fiind conjunctura istorică legată de
vâlvătaia cruciată, unde Tismana era în mijlocul focului dintre bizanț și
catolicismul maghiar, avem motive să credem că primul lăcaș de cult de la
Tismana a fost abandonat la temelie sau poate distrus de misionari unguri la
îndemnurile papei sau de cumani pentru a fi protejați de regalitatea ungară
contra pericolului mongol.
Sub amenințarea
mongolă, cumanii au solicitat, în 1235, protecția lui Bela al IV-lea (PASCU:
catolicizarea cumanilor este menționata în anul 1227); este de precizat, ca
"în realitate, "Cumania" n-a fost niciodată, o noțiune
geografica propriu-zisa, ci a însemnat, întotdeauna, numai pământul locuit vremelnic
de cumani - (...) regiunea Donului, înainte de invaziunea [tătarilor] din 1241,
regiunea cursului inferior al Tisei sau parte din țarile subcarpatine, dupa
invaziune" (SCHIOPUL). "Episcopia Cumaniei" era locuita,
majoritar, de români, care aveau proprii ierarhi
ortodocși, numiți "falși" sau "schismatici" de catre Roma și, probabil, organizări politice proprii, în
țări-cnezate sau voivodate (v. Documenta Romaniae Historica, seria D.,
1977).
Luând deci în
calcul aceste informații, presupunem că Basarabii au trăit timpuri grele după
ocupația ungară dintre 1230-1235 și atunci a fost distrusă s-au nu s-a mai
continuat construcția, vechii biserici schismatice de la Tismana.
Ce facem însă
cu ipoteza de mai înainte prin care, din contră, ungurii ar fi întărit cu zid
cetatea din tis și sigă a lui Negru Vodă?
Oricare ipoteză
s-ar lua în calcul, un lucru este cert: în final, Litovoi a renunțat la
planurile de a o construi mai departe. Nu e greu de ghicit de ce.
Știm precis că
Grigore al IX-lea pare să fi înțeles până la urmă refuzarea autorității române,
încercând sa se adapteze, prin instituirea unui ierarh catolic, care sa fie
"potrivit acelei națiuni". Adică, un mic truc propus Țării Litua,
pentru a-și pune papa piciorul aci!
Ori Litovoi era
sătul de cruciadele papilor care se terminau rapid în războaie de cucerire.
După ce papa porni, în anul 1235, cruciada împotriva Bosniei infectată de
erezie, construi în vara 1238, o biserică catolică la Saraievo în cinstea
victoriei, iar toamna, anunță că banul bosniac Ninoslav căzuse iar în erezie.
La sud de
Dunăre, Ioan-Asan care era la 1235 cel mai puternic monarh din Balcani, hotărî
să scoată Biserica Bulgară de sub tutela Romei și amenință direct regatul latin
al Constantinopolului.
De aceea
Litovoi se feri să primească oferta cu tâlc a papei. Construi biserici simple
din lemn, umplu dealurile cu troițe sfințite iar cimitirele le stabili în
locuri ferite de cruciați.
Renunță la
construcții de biserici și cetăți din zid preferând să-și mute reședința când
la Novaci, când la Strehaia, când la Severin și pregăti o oaste flexibilă,
capabilă să poarte acțiuni de hărțuire.
Această tactică
va fi folosită mai târziu de Basarab I (1310-1352) care a renunțat strategic la
bătăliile în zona Severin lăsând dușmanii înlăuntru. Iar bătaia dată regelui
maghiar pe Valea Loviștei a dus până la urmă la întemeierea Țării Românești.
Dar după
Posada, Basarabii își lărgiseră aria de acțiune și se mutaseră pe Olt și
dincolo de Olt, cu planuri noi de întărire și expansiune.
Ținutul
Severinului și Tismana, leagănul Basarabilor, erau vremelnic uitate dar
Dumnezeu nu uita Tismana. Harul lui e îndreptat, două secole mai târziu, spre
Sfântul Nicodim, os din neamul Basarab, care va săvârși construcția și va consfinți pe vecie acest sfânt loc de pe
teritoriul românesc.
BASARABII
Planuri
de întărire și expansiune
La tron Io
Basarab lăsa pe fiul său Nicolae Alexandru (1352-1364) dar vechiul teritoriu al
dacilor lui Burebista era departe de a fi întregit. Ungurii erau încă
puternici, Serbia și Bulgaria se întremaseră și ele iar de departe venea o nouă
amenințare, turcii.
Pentru a-și
asigura flancul sudic, Io Basarab mărită pe Ruxandra cu un cneaz sârb iar pe Teodora,
fiica sa născută în 1302, cu Ivan Alexandru, țarul Bulgariei. Strategia nu dă
decât rezultate temporare. Departe de meleagurile natale Teodora se închide în
sine, ascetă dar și plină de virtuți, sfârșește prin a se călugări sub numele
de Teofana, la Vidin.
Ea va influența
și viața lui Nicolae, cel ce va deveni și el la rândul lui prin tunderea la
monahism, călugărul Nicodim. Mama lui, trăgându-se la fel, din Basarabi, trăia
și ea departe de țară. În 1328, Nicolae renunța la lumea aceasta înșelătoare
plină de slave deșarte și la slujbele politicești, și părăsește casa tatălui
său de la cetatea Prilepului, îndeptându-se spre Athos, la Cutulmuș. Devine
foarte iscusit întru amândouă scripturile, slavonă și greacă iar Nicolae
rămâne definitiv călugărul Nicodim. El va reveni totuși la meleagurile natale
ale Basarabilor de la Tismana și va pune umărul alături de rudele sale, Vlaicu
Vodă, Radu și Dan la întărirea
ortodoxiei în Țara Românească.
Dar ce nu-i
reușește pe deplin lui Io Basarab, măritându-și fetele pentru a-și asigura
granițele, îi va reuși fiului său Nicolae Alexandru (domnie, 1352-1364).
Acesta își mărită o fiică, Ana, cu Ioan Sracimir,
fiul țarului bulgar Ivan Alexandru, alta, Anca, cu Ștefan Uroș cneazul
sârbilor, fiul lui Ștefan Dușan, o alta, Elisabeta, cu Ladislau de Oppeln,
palatinul Ungariei, numărul doi după regele maghiar, el însuși căsătorindu-se a
doua oară cu o unguroaică, Clara Dabokay, catolică. Acesteia îi converti
fratele la ortodoxism dându-i o moșie pe Jaleș (Dăbăceștii), în apropierea
Tismanei dar și Clara influență pe Nicolae Alexandru să facă unele concesii
catolicismului. In funcție de acestea, el era când aliat, când dușman cu regii
unguri.
Nu degeaba
zicea regele ungur că el luase obiceiurile rele ale lui tatăl său, acestea
spunându-se și pentru cele de mai înainte dar mai ales pentru faptul că-și
luase "titlul de domn, fără să ne recunoască de stăpân natural".
Strategiile Basarabilor de a crea un stat puternic al românilor mâniau rău
regii maghiari care se vedeau puși în fața unui fapt împlinit.
Dar numai
regele maghiar nu vedea cu ochi buni strategiile Basarabilor. În ochii
celorlalți vecini și în rândul propriei clientele politice, Basarabii
dobândiseră o mare faimă de strategi și diplomați, singurii în măsură să
asigure liniștea la granițe și pacea cu turcii.
Basarabii se
impuseseră definitiv ca mari conducători ai proaspetei Țări Românești.
Și din punct de
vedere politic dar și din punct de vedere religios, prin ruda lor apropiată
Nicodim, canonizat mai târziu ca Sfântul Nicodim cel Sfințit de la Tismana.
CARTE ȘI PUBLICAȚII (24
martie 08)
După
cum vedeți, am renunțat la forumul http://fr.groups.yahoo.com/group/fundatiatismana/
pentru că s-au înscris prea puțini. Dau rar pe acolo, de obicei pentru a
expulza iredentiștii și revizioniștii maghiari care vor să-mi bage pe forum
niște lucrări extremiste care sunt departe de adevărul istoric și care nu sunt
susținute în România decât de d-l Neagu Djuvara! Care nici dânsul nu și-a făcut
studiile principale decât în străinătate iar doctoratul în Litere franțuzești
de la Sorbona n-are nici în clin nici în mânecă cu echivalentul lui românesc.
Este
foarte suspect atacul în haită al forumurilor istorice, venit din spațiul
transilvan sau unguresc!
Tocmai
de aceea, forumul nu e potrivit și nici revizuirea sitului, unde mereu ar mai
trebui adăugate noutăți și comentarii pe documentele recent apărute în spațiul
public. Am început, în consecință, a scrie articole în diverse publicații ale
căror link-uri sunt pe situl www.semanatorul.ro
Sunt peste 100 de publicații la care participă istorici, clerici,
scriitori, cercetători din România și lumea largă. Cu o parte din Domniile Lor
purtând corespondență separată pe teme de istorie a Evului Mediu.
Privitor
la Basarabi, am scris un prim volum, apărut la Editura Carpathia Press, 2008,
urmând să ne grupăm în volumele următoare, diverși cercetători în studiul
istoriei, români din lumea largă!
Acest
prim volum se intitulează:
NEAMUL
ÎNTEMEIETOR AL LUI BĂSĂRABĂ
DE LA BOIERUL
NEGRU VODĂ PÂNĂ BASARAB INTEMEIETORUL
Un
prim volum dintr-un serial cu comentarii
critice la cartea
Thocomerius
Negru Vodă de Neagu Djuvara
și
la adresa susținătorilor noii teorii djuvariste
Citiți-l și apoi descărcați-l de
aici:
http://www.tomoniu.ro/opinii/istorie/basarabi1.htm
Pentru acei care intră pe pagină
prin motoare de căutare, clic aici CAPITOL