![]() XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
REGII DACI BASARABII REGII ROMÂNIEI
ACEŞTIA
AU FOST MARII NOŞTRI ÎNTEMEIETORI
Unele pagini au fundal sonor, dacă vă
interesează, deschideţi difuzoarele!
Toponimul Tismana nu vine numai de la arborele
de tisă, aşa cum s-a crezut până acum ci este o MOSTENIRE DE LA
PARINŢII NOSTRI TRACII
Găsirea interpretării
exacte a toponimului, precum şi reconsiderarea unor vechi scrieri, ne-au
condus la ipoteza că locuitorii străvechilor sate geto-dacice ale
Tismenii (Dizmeni) au păstrat încă din
preistorie obiceiuri şi ritualuri religioase în aria Diz Meni , în traducere, locul sacru de invocare.
În vremurile creştine,
construindu-se aici o biserică, s-a căutat să se păstreze
vechea denumire şi întărind
platoul de sub actuala mănăstire, s-a folosit lemnul de tis şi sigă
iar locul a fost creştinat sub numele de Tismena, adică cetatea din
tis (şi sigă). Tismena
creştinată, capătă din ce în ce mai multă
importanţă. Păstorii din împrejurimi sunt atraşi acum aici,
nu numai de vechea sărbătoare din mijlocul verii, ce se ţinea pe
valea răcoroasă a Tismanei dar şi de frumoasele slujbe
creştine ţinute de preoţi. Ei veneau la slujba de SFINŢIRE
A APEI, şi se întorceau acasă cu ceva de mare preţ: apă
sfinţită de la Tismana. Obiceiul datează din primele secole
creştine şi mulţi s-au creştinat cu apa Tismanei venind
aici de la mari distanţe, călare, în căruţe sau pe jos.
Vechea denumire a fost
uitată iar radicalul „diz”, tot mai rar folosit. Din toţi
urmaşii tracilor, doar aromânii îl mai folosesc azi în cuvântul
dizmălare – a desface, a deşira.
Această ipoteză
este confirmată şi
detaliată la capitolul „Denumire”
Cea mai veche locuire
musteriană de pe teritoriul României se află în zona Tismanei, de
aceea istoria Tismanei începe încă
din epoca pietrei şi epoca bronzului.
Geto-dacii care au trăit pe meleagurile Tismanei, aveau centrele lor
spirituale pe Valea Tismanei şi pe munţii sacri Dârmoxa (în traducere
liberă, marele şmecher, denumire tracă păstrată
şi azi), Cozia (denumire semnificând casa şefului vracilor, a marelui
preot tămăduitor) şi Tihomir (denumire legată de legenda
lui Typhon în luptă cu Osiris) (Capitolul „Geto-dacii”)
Istoricii nu-au dat
importanţă cuvintelor lui Nicolae Iorga privind alcătuirea
satului trac tradiţional, aşa zisul „sat barbar”. Acesta a asigurat continuitatea
geto-dacilor „aninaţi de munţi” (Florus). Istoria cuceririi Daciei de
pe Columna lui Traian începe cu … satul nostru tradiţional, ce-l
recunoaştem imediat.
Care, vom vedea, n-a fost
cucerit şi n-avea cum să poată fi cucerit.
Plaiurile munţilor
noştri sunt încă o cheie a supravieţuirii
traco-geto-daco-valaho-română. ( Nota info1 ) Luând în calcul toate elementele,
plaiurile Tismanei sunt vechi căi
de comunicaţie ale Daciei şi ar fi trebuit să fie, dacă nu
cumva au şi fost, o rută a legiunilor romane între Drobeta şi
Sarmizegetusa în vreunul din războaiele cu romanii. Pentru că
plaiurile noastre sunt unele dintre cele mai vechi teritorii strămoşeşti,
locuite cu mii de ani înainte de imperiul roman. Detaliem această temă la capitolele
„Preistorie” şi „Geto-dacii”,
pagina „Plaiuri”.
Istoria mănăstirii
Tismana începe înainte de Sfântul Nicodim.
Acesta este rezultatul
săpăturilor arheologice de la mănăstire.
Aici a existat un lăcaş de cult înaintea venirii
călugărului Nicodim de pe Muntele Athos! ( Mica nota info2 ). În
preistorie, alături, era un loc de invocare a zeiţei mamă.
Cultul ei continuă să existe şi în zilele noastre sub forma adorării
fecioarei Maria.
Satele dacice ale Tismenii (Dizmeni) au fost reşedinţe poate chiar loc de
naştere al multor eroi legendari şi conducători geto-daci. Sub diverse nume, aici au trăit
strămoşii Basarabilor, proveniţi din străvechi ramuri
nobile. Poate şi din ramura antică a Zarabilor. Motiv în plus pentru
a construi aici un prim lăcaş de cult, apoi Mănăstirea
Tismana. Păstrând tradiţia locului, ea poartă hramul Adormirea
Maicii Domnului. Călugării Tismanei spun demult că Nicodim este
înrudit cu Basarabii şi au avut dreptate. Prin tot ce a făcut, el a
continuat linia întregitoare a Basarabilor dar pe altă cale, calea
spirituală.
Surse independente una de alta,
vin să confirme şi să descopere mereu alţi
strămoşi Basarabi, voievozi locali în nuclee prestatale, în zona
Oslea – Severin – Valea Timocului.
Dezlegarea arborelui genealogic
al Basarabilor echivalează cu adăugarea unor importante secvenţe
de istorie între Dacia antică şi Ţara Românească.
MĂNĂSTRIREA HILANDARU DE LA SFANTUL MUNTE ATHOS ŞI
MANASTIREA TISMANA
Nicodim
a preluat nu numai modelul vieţii monahale de pe muntele Athos ci
după cum bine se poate vedea în fotografiile de mai sus şi modul de
amplasare şi de construire a mănăstirii de la Tismana. Forma
iniţială, cea mai aproape de cea actuală, i-a fost totuşi
dată mai târziu dar tot de un Basarab şi anume Matei Basarab, probabil după vechi planuri ale lui
Nicodim.
Mulţi istorici au crezut
că Sfântul Nicodim era sârb datorită faptului că a fost unul din
marii stareţi ai mănăstirii Hilandaru, ctitoria despotului sârb Ştefan Nemania
(1166-1196). Şi restaurată, mai târziu, de alt despot sârb,
Ştefan Duşan. Fiind condusă în vremea marii restaurări de
Nicodim, perioadă înfloritoare pentru mănăstire, istoricii sârbi
îi atribuie lui Nicodim o origine slavă.
În realitate, Sfântul Nicodim crescuse „os domnesc” la sânul voievozilor
Basarabi. „Rudenie după trup” şi „A basarabilor bucurie”, Nicodim, se
instruise şi se nevoise la Mănăstirea Cutlumuş, refăcută de Vlaicu
Vodă. Ctitor fusese Nicolae Alexandru unchi după mamă.
Mamă, care se căsătorise cu jupan Gheorghe, vlah avut din
Cetatea Prilepului.
Pentru Nicodim, care se instruieşte la ctitoria unchiului său,
Mănăstirea Cutulmuş, oferta de stareţ de la Hilandaru era
atrăgătoare şi uşor de acceptat, sârbii fiind rudele sale
după vărul său vlah Lazăr ajuns, mai târziu cneaz al
sârbilor. Apoi, între cele două mănăstiri de la Sfântul Munte
era o distanţă de numai 10 km. Pe de altă parte Nicodim devenise
un om deosebit, cu vastă cultură, poliglot, sfătuitor şi
diplomat al marilor oameni ai vremii. Deşi venea dintr-o elită, el
refuzase rămânerea „în lumea aceasta înşelătoare” şi
„înălţarea mea în slujbele politiceşti”, şi se consacrase
voit şi definitiv credinţei.
Iar prin serviciile sale aduse voievozilor vlahi şi cnejilor sârbi,
a meritat mai târziu, ca să fie avansat arhimandrit.
Avem speranţa
că istoricii care ne vor citi, vor reconfirma documentele la care facem
trimitere în argumentaţia noastră, ne vor ajuta să
completăm acest site şi să îndreptăm eventualele erori.
RESTART DOUĂ CADRE /////-\\\\\ RETUR CAP PAGINĂ
Închideţi ferestrele care nu mai convin !
Profesor Nicu N. Tomoniu
Autor site
ORICE REPRODUCERI
DE TEXT SAU IMAGINI
NECESITA
ACORDUL FUNDATIEI TISMANA
Ultima modificare : iunie 2003
Impresii si sugestii la pareri@tismana.eu
Mulţumim pentru vizita dvs. pe acest site