BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
CFF TISMANA
(Căile Ferate Forestiere Tismana)
Ultimele două
locomotive ale CFF Tismana
In anul
1936 s-a înfiinţat Întreprinderea „Căile Ferate Cloşani”
făcând parte din Întreprinderile „Cloşani” S.A.R. cu sediul în
Turnu-Severin, strada Calea Craiovei, numărul 20, judeţul
Mehedinţi.
Întreprinderea
avea capital privat, cu sediul în Bucureşti şi în statutul său
se preciza că, întreprinderea face parte din grupul „asociaţiunilor
particulare industriale” în scopul exploatării masei lemnoase din bazinele
superioare ale râurilor Motru –zona Cloşani- şi Tismana.
După
organizarea de şantier, au început construcţiile căilor ferate
forestiere aferente, cu ecartament
îngust, de 760 mm, de la Turnu Severin şi până în
localităţile Apa Neagră şi Tismana.
Birourile
şi atelierele centrale au fost construite, la început, în oraşul
Turnu Severin unde exista o fabrică de prelucrare a masei lemnoase dar
şi posibilitatea ca masa lemnoasă adusă de la Tismana şi
Cloşani să fie trimisă spre alte destinaţii prin reţeaua
feroviară sau cea fluvială a ţării. De altfel, liniile CFF
erau prelungite astfel încât încărcarea în vagoanele CFR sau în vapoare,
să se facă cu cheltuieli minime.
Punctele
de lucru pentru pregătirea transporturilor masei lemnoase, secţii de
remorcare, staţii de manevră şi
centrale telefonice au fost amplasate la Apa Neagră dar mai ales la
Tismana, ca nod principal de cale ferată alături de Turnu Severin.
Semnătura directorului
Kirch, din Direcţia Căilor
Ferate Cloşani a Întreprinderilor „Cloşani” S.A.R.
Acestuia i-au urmat
până la naţionalizare, Relu Popescu, N. Dumitrescu şi Mişu
Popescu
Până
în anul 1938 calea ferată spre Tismana era gata iar în lunca Tismanei,
lângă „canton”, a fost amplasat atelierul de reparaţii C.F.C. mecanic
(C.F.C. = Căile Ferate Cloşani), diverse depozite şi platforme
de preluare a masei lemnoase din bazinele superioare ale râurilor Tismana
şi Tismeniţa.
Atelierele
de reparaţii de la Tismana nu erau dotate decât cu forje simple, foale
manuale, nicovale şi alte unelte care nu foloseau curent electric. Totul
se executa manual, şuruburile erau executate cu filiera iar piroanele
pentru traverse prelucrate la forje, cu ciocanul şi nicovala. Cu toate
acestea, spre exemplu, se executau toate piesele necesare îmbinărilor liniilor ferate pentru
construcţia unui nou tronson.
Lucrările
la linia ferată spre Turnu Severin, mai lungă, au durat mai mult dar
în anul 1942 linia funcţiona la întreaga capacitate. Era la începutul
războiului.
În
paralel, se pregătea şi personal calificat. Prin şcolile de
ucenici, prin cursuri de scurtă durată sau şcolile de
meserii, se asigura viitoarea
generaţie de feroviari forestieri.
Mitică
Drumen şi Mişu Slivilescu
Doi
dintre primii ucenici ai Întreprinderilor „Cloşani” S.A.R.
Durata
contractului de ucenicie, 31.12.1945 - 31.12.1949
Pe
timpul războiului cererea de masă lemnoasă a crescut. În anul
1943, începe prelucrarea industrială intensă a lemnului la Turnu
Severin. Cerinţele pentru război erau enorme iar nemţii
plăteau în valută forte. Întreprinderea forestieră ia un avânt
neaşteptat. Pentru impulsionarea producţiei sunt implicaţi ca
acţionari ai întreprinderii chiar şi specialişti germani. Unul
din ei, Kirch, specialist de înaltă clasă, nu a mai plecat de la
Tismana nici după război. Unii specialişti au venit la calea
ferată după război, fie din Bucovina sau Basarabia ocupate de
ruşi, fie din alte părţi în căutare de lucru. Cu
excepţia lui W. Weinbergher care a plecat, majoritatea şi-au
construit case şi au murit la Tismana. Carol Proch, Carol Lizinschi, Johan
Lemac sunt cei mai cunoscuţi.
După
anii 1945-1946, comenzile de masă lemnoasă scad. Sovieticii ne consideră ţară
de ocupaţie şi cer despăgubiri de război statului român.
Întreprinderile însă, nu erau ale statului ci erau întreprinderi cu
capital privat. „Capitaliştii” vremii, bineînţeles că se opuneau
la înstrăinarea capitalului lor, nu renunţau uşor la banii
obţinuţi prin muncă cinstită.
De
aceea, de la răsărit vine o primă soluţie
dezastruoasă: guvernul marionetă de la Bucureşti este obligat de
ruşi să naţionalizeze bunurile opozanţilor. Vor urma „cotele”, produse pe care
populaţia trebuia să le dea obligatoriu statului.
Se
naţionalizează toate bogăţiile subsolului care nu se
găseau în proprietatea Statului, precum şi întreprinderile
individuale, societăţile de orice fel şi „asociaţiunile
particulare” industriale, bancare, de asigurări, miniere, de transporturi si
telecomunicaţii.
Iată
un extras cu anexa 24, din legea privitoare la naţionalizare unde
figurează şi „Calea ferată particulară” Turnu-Severin –
Tismana a Întreprinderilor „Cloşani” S.A.R.
LEGE Nr. 119 din 11 iunie 1948
(clic aici
pentru textul integral se deschide in fereastră nouă –
Închideţi-o după citire)
pentru nationalizarea intreprinderilor industriale, bancare, de asigurari, miniere si de transporturi*)
MONITORUL OFICIAL NR. 133 bis din 11 iunie 1948
*) Text corectat conform rectificarilor aparute in Monitorul Oficial Nr. 135 si 143 din 14 si 24 Iunie 1948.
LISTA ANEXA 24
Cai ferate particulare
----------------------------------------------------------
Denumirea intreprinderii ADRESA
----------------------------------------------------------
1. Ploiesti - Valeni Ploiesti, Prahova
2. Arad - Podgoria Arad, Arad
3. Arad - Pecica - Nadlac Pecica, Arad
4. Brasov - Satu-Lung Brasov, Brasov
5. Turnu-Severin - Tismana Bucuresti, Intrepr. Closani
6. Varfurile - Valea Leuca Arad
7. Ilva Mare - Ilva Mica Bistrita, Nasaud
8. Telciu - Telcisor Telciu, Nasaud
9. Maneci - Ungureni Bucuresti-Societatea Drajna
10. Buzias - Buzias-Bai Buzias, Timis Torontal
-----------------------------------------------------------
Prin sancţiunile pe care le prevedea, Legea 119/1948 a fost un bun prilej pentru marionetele comuniste puse în funcţii de sovietici, de a arunca în închisoare elita economică de atunci dar şi orice opozant al noului regim. Iată ce prevedeau articolele 18-20 ale legii:
ART. 18
Se pedepsesc cu 5-10 ani munca silnica si cu
confiscarea întregii averi acei care, indiferent prin ce mijloace, cu
intenţiune, vor zadarnici sau vor încerca sa zădărnicească
naţionalizarea prevăzuta de prezenta lege, vor tăinui parte din
patrimoniul întreprinderilor sau vor vătăma, nimici, înstrăina,
muta, exporta sau micşora, prin orice mijloace, bunuri sau
instalaţiuni supuse naţionalizării.
Cu aceeaşi pedeapsă se vor
sancţiona si acei care intenţionat vor prezenta organelor Statului
date inexacte sau incomplete asupra acestor bunuri.
ART. 19
Se pedepsesc cu închisoare corecţionala de
la 4-10 ani si cu amenda de la 50.000-500.000 lei, funcţionarii publici
sau persoanele împuternicite in temeiul prezentei legi, care nu vor executa sau
vor zadarnici executarea însărcinărilor ce le revin potrivit
prevederilor ei.
ART. 20
Infracţiunile la prevederile prezentei legi
se constata, se urmăresc si se judeca, potrivit legii Nr. 351 din 3 Mai
1945, pentru reprimarea speculei ilicite si a sabotajului economic si a legii
Nr. 252 din 15 Iulie 1947, pentru organizarea controlului economic.
Urmează
vremuri sumbre pentru „capitaliştii” CFF Tismana ca şi pentru
toţi „chiaburii” Tismanei. Vilele de pe Valea Tismanei care
aduseseră localităţii,
statutul de „staţiune climaterică” sunt naţionalizate
împreună cu toate casele mai acătării din Tismana.
Căpitanul Ion Neferescu, cavaler al ordinelor „Mihai Viteazul” şi „Legiunea de onoare a Franţei” fusese închis la Priprava. Casa Neferescu devine garnizoană rusească. Plutoanele ruseşti mărşăluiau cântând prin sat, în fiecare dimineaţă. Şcoala amenaja lunar o scenă improvizată pentru „brigada artistică” a soldaţilor sovietici. Sâmbăta, în aer liber, pe spatele şcolii erau proiectate filme „cu Stalin” . Succesele armatei roşii în război era tema predilectă. Aparatul de proiecţie era alimentat de un mini generator electric, cu ieşirea de 110 volţi, rotaţia fiindu-i asigurată de un motoraş de combustie cu benzină.
Şi la CFF Tismana se amenajase un vagon CFF caravană cinematografică, care ducea aparatele de filmat sâmbăta, în vârful muntelui la Capra-Cloşani iar duminica la clubul muncitoresc de la Apa Neagră unde era director Dan Morega, ajuns în anul anul 2005, subprefect al judeţului Gorj.
Gazeta
CFF Tismana în anul 2005. În medalion fosta stema proprie a CFF.
A
se observa cele două stele roşii de pe pereţii laterali.
Deşi steaua roşie nu era simbol
românesc, ea era impusă peste tot.
Biblioteca CFF Tismana se umpluse de
cărţile propagandă sovietice. Uzina electrică care asigura
atelierelor curent alternativ de 220 volţi, nu se mai folosea numai pentru
ateliere, gater şi iluminat ci şi pentru „Clubul muncitoresc”. O staţie
de radioficare ale cărei fire se întinseseră şi de-a lungul
întregului sat, asigura „clasei muncitoare” cântece „patriotice” asortate cu
cuvântările mai marilor de la Bucureşti.
La club
este infiltrat un activist de partid, pătruns într-atât de profund de
doctrina adusă din stepa rusă, încât, îşi schimbase numele
„Marcenko” cu multă mândrie. Tismana putea fi considerată
norocoasă, Marcenco era totuşi un român pro rus. În marile oraşe
însă, erau plantaţi direct consilieri sovietici precum Naghiev de la
Târgu-Jiu. Acesta comandase la Târgu-Jiu un meci de fotbal în nocturnă,
stadionul fiind iluminat cu … torţe! (D. Brozbă – Pandurii Tg. Jiu)
2005 -
Atelierele CFF Tismana părăsite, sunt vândute fără folos, de la o
firmă la alta
Până
la ştergerea oricăror relaţii „capitaliste” ale mijloacelor de
producţie, la CFF Tismana, anii postbelici au însemnat perioade de
reorganizare şi recul. În anul 1950, ocupanţii sovietici pleacă
din ţară ca urmare a unei certe între tovarăşii Nikita
Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu-Dej, ultimul murind câţiva ani
mai târziu, de un cancer suspect. Şi totuşi, prin anii 1950, CFF
Tismana intră pe mâna unor oameni gospodari. Directorul Ion Buligan,
inginer, reuşeşte să construiască un atelier nou. O
uzină electrică cu un generator mânat de un motor în doi timpi,
dădea întregii întreprinderi curentul electric necesar. „Gara”, cum numeau
localnicii întreprinderea, era luminată până noaptea târziu.
Totuşi,
la moartea lui Stalin, în 1952, criza economică ajunsese la apogeu iar
moneda naţională se devalorizase într-atât încât a trebuit ca leul
să fie susţinut prin reformă monetară. Stabilizarea
naţională s-a făcut la 28.01.1952. Conţinutul acoperirii în
aur era de 0,079346 grame de aur fin la leu. Schimbul banilor: de la 20 la 400
lei pentru un leu nou, diferenţiat pentru populaţie (20:1),
întreprinderi de stat şi cooperatiste.
Devenită
Întreprindere de Stat, activitatea CFF Tismana era acum coordonată prin
planurile centralizate, ale partidului comunist. Treptat, în câţiva ani,
întreprinderea începe să-şi revină. Construcţia CIL
(Combinatul de Industrializare a Lemnului) Târgu-Jiu implica construcţia
unei căi ferate forestiere Tismana – Târgu-Jiu. Care de altfel, s-a
şi construit în anul 1957.
Prin
anii 1957-1962 propaganda comunistă era foarte puternică iar
colectivizarea agriculturii întregii ţări se încheiase. Pe lângă
munca propriu zisă, salariaţii erau implicaţi şi în diverse
forme de activităţi cultural-artistice. Fiind o noutate, salariaţii participă cu interes, mai
ales că unii din salariaţi erau „viorişti” din Mahalaua
Tismanei, alţii „jucau jocuri populare de când lumea”, din
părinţi în părinţi iar pentru a crea un text sau o poezie
adecvată găseai imediat un „talent nedescoperit”.
Ceea ce
este interesant în mişcările artistice de atunci, este că geniul
poporului român a reuşit să sufoce propaganda sovietică şi
tradiţia românească să treacă în planul întâi. Cântecele
revoluţionare păleau în faţa versurilor umoristice ale
brigăzii artistice. Şi asta cu atât mai mult cu cât versurile erau
puse pe muzică populară, nu pe marşuri comuniste mobilizatoare.
Treptat, activităţile artistice au devenit din unealtă de
propagandă a partidului, într-o mişcare de masă care revigora
tradiţiile şi obiceiurile poporului român.
1958.
Formaţia de dansuri a CFF Tismana, la Baia de Aramă pentru
sărbătorirea zilei de 23 august
Bărbaţii de la stânga la dreapta:
Savu
Stanciu, Matei Junilă, Octavian Kilom, Ion Bobei, Mihai Lupu
Spectacolul
cel mare al formaţiilor artistice ale CFF Tismana, a avut loc la „canton”. Era terenul care
fusese odinioară folosit pentru utilajele cu care se întreţinea
şoseaua Târgu-Jiu - Baia de Aramă. Aici a fost amenajată o
scenă în aer liber iar la spectacol, „Brigada artistică” a cucerit
atât de multe laude de la mai marii vremii încât, organizatorul Nicu Dobrescu a
fost avansat „la raion” (formă administrativă similară
judeţului).
Pentru
personalul angajat la CFF Tismana s-a obţinut aprobarea ca pe terenul
cantonului să fie amenajat şi un frumos parc, plantat cu brazi,
plante şi arbori ornamentali, ronduri de flori, tufe de trandafiri şi
de aglice. Un lac de agrement a fost amplasat în partea sudică a parcului.
Amenajarea
parcului, punctul sanitar, clubul cu staţie de radioficare şi biblioteca trebuiau să dovedească
grija „partidului” faţă de clasa muncitoare. Ele erau uneltele
regimului instalat de sovietici pentru crearea „omului nou” care „nu-şi va
precupeţi nici un efort” pentru construirea unei „orânduiri superioare”.
Dar conducerea şi personalul angajat nu sesiza sau mai precis reconvertea
instinctiv mijloacele propagandistice ale clasei politice pentru întărirea
„orânduirii noi, socialiste”. Pur şi simplu, conducerea era
tânără, energică, simţea nevoia unor mijloace de agrement
iar în lipsa unei vieţi cultural-artistice specifică numai
oraşelor mari, se încerca o organizare prin mijloace proprii.
Succesul
„cultural-artistic” din anii 1958-60, a impulsionat conducerea să
completeze gama distracţiilor prin înfiinţarea unei echipe de fotbal.
Astfel, anii 1958-1962 sunt consideraţi ca „anii de aur ai fotbalului
Tismanei” când se echipa de fotbal „Locomotiva CFF Tismana” era una din cele
mai bune echipe de fotbal din regiunea Oltenia.
Mai 1958.
Conducerea sectorului CFF Tismana din cadrul IFET Baia de Aramă
De la
stânga la dreapta: Carol Proch, Vătavu Dumitru, Băbău Ion,
Dumitru Sepi, Flămându Ion, Lupu Nicolae,
Ion
Buligan, Petcu Dumitru , Mihai Lupu, Savu Stanciu, Văleanu Ion, Nicolae
Tomoniu
În
paralel, se căutau soluţii şi pentru eficienţa maximă
a întreprinderii. Din nefericire, nu
prin studii ştiinţifice ci prin motivaţii emoţionale. În
anul 1954, iarna a fost extrem de dură iar zăpada care
depăşea un metru a paralizat întreprinderea. Lucrările la
dezăpezire şi dezgheţul din primăvară a degradat
infrastructura căii ferate. Deraierile încep să se ţină
lanţ. Iernile care urmează amplifică fenomenul, au loc accidente
de muncă, unele mortale. Întreţinerea şi dezăpezirea celor
75 de km către Turnu Severin implică probleme cu costurile. Pe de
altă parte, industria de camioane de la Braşov abandonează
vechile camioane „Steagul roşu” lansând camioanele „Carpaţi”, apoi
„Bucegi”, ultimele foarte performante
şi destul de puternice pentru ca
cei din conducere să gândească schimbarea mijloacelor de
tracţiune.
Locomotivă
deraiată, împinsă şi răsturnată de vagoane
În
aceste condiţii, păstrarea căii ferate Turnu-Severin – Tismana,
care pe dealurile de la Ciovârnăşani îngroşa mereu numărul
deraierilor şi accidentelor, nu mai avea justificare şi ea a fost
prima sacrificată.
Prelucrarea
lemnului si producţia de mobilă de la Turnu Severin nu are însă
de suferit. Începând cu 1960 ia fiinţă şi aici Combinatul de
Industrializare a Lemnului (CIL) dar care se asigură de materie primă
prin achiziţionarea noilor camioane şi construcţia de drumuri
forestiere. După 1990 a luat denumirea de CILDRO având prin anul 2000,
circa 2700 de angajati.
Reorganizarea
de la Turnu Severin implică strategii şi la Tismana, unde căile
ferate de pe văile râurilor sunt înlocuite cu drumuri forestiere. Era
începutul sfârşitului pentru că preţul petrolului va exploda!
Oraşul
Turnu Severin, cu populaţie mereu în creştere, a permis însă
menţinerea unei industrii a lemnului, pe când fosta comună Tismana
nu. Pe lângă problemele căii ferate, forţa de muncă de aici
devine din ce în ce mai puţină, deoarece migrează spre noul
bazin carbonifer Motru.
Apoi,
reclădită prin planuri cincinale, CFF Tismana şi-a găsit
sfârşitul tot din cauza acestora. Economia centralizată a statului,
nu ţinea seama protejarea capitalului întreprinderilor de stat dacă
aceste întreprinderi nu se înscriau în obiectivele majore ale statului.
Construcţia „marelui” Complex Hidroenergetic Cerna-Motru-Tismana, a fost ultima lovitură dată CFF
Tismana. „Barajul”, cum ziceau localnicii, era un plan grandios al lui
Ceauşescu iar construcţia lui nu putea fi oprită doar pentru
faptul că CFF Tismana ar fi putut intra într-o criză majoră. Sau
cel puţin, nimeni nu s-a gândit la aceasta.
Abia
acum studiile de impact social şi de mediu au devenit obligatorii în orice
proiect.
Din
păcate e prea târziu, CFF Tismana nu mai există!
Şi
buba încă se mai întinde…
Un teren mereu al altuia. Aici era
cantonul şoselei Tismana-Târgu Jiu.
Terenul a devenit apoi parcul CFF
Tismana. A trecut la Cooperativa de Consum Tismana.
Ea construieşte Motelul
Tismana dar după 1989, cooperaţiei nu-i merge bine iar motelul este
vândut unui patron.
Cum se vede, nici patronului nu-i
prea merge bine…
Octombrie 2005. Ce a mai
rămas din fosta cantină a CFF Tismana
Citiţi în capitolul „Final”, cauzele care au condus la distrugerea CFF Tismana.
Dacă nu vedeţi trei cadre: